Monday, July 11, 2011

pantang larang ni boleh percaya ke ?


assalamualaikum

banyak sangatkan pantang larang dan adat orang melayu ni kan.  pantang larang ni nenek moyang kita yang rekacipta.  hebakk.  pastu turun pulak kat mak kita.  mak kita turunkan kat kita.  hehe.  kadang tu rasa annoying jugak, semua benda tak boleh.  ada jek pantang nya.  tahpape. -_-


pantang larang yang biasa mak haku atau nenek aku bagitau sejak aku kecik lagi.  itu tak boleh.  ini tak boleh.  ergghhh.


check it out.



anak dara jangan menyanyi kat dapur.  nanti dapat suami tua.  haha.  bila fikir balik, tergelak sorang.  mati mati dulu aku percaya kan.  dok dapur pun senyap jek.  sebab taknak kawen dengan orang tua.  kehkeh.  dah akil baligh baru terfikir.  jodoh semua dah ditentukan.  kalau kau tak nyanyi kat dapur pun, dah memang tertulis jodoh dengan orang tua, kawen jugak kan.  bhahaha.


sape suka duduk atas bantal. ?  pernah tak kena marah lalu keluarlah pantang larang nenek moyang.  kalau duduk atas bantal, nanti tumbuh bisul kat bontot.  kehkeh.


pernah tak mase makan, berpindah pindah tempat.  aha.  dikatanya tak boleh makan pindah pindah tempat sebab nanti dapat suami ramai.  seronok gak ek.  kuikui.





jangan tunjuk pelangi dengan jari telunjuk.  nanti kudung.  tunjuk dengan ibu jari takpe.  kehkeh.  tu nak nampak sopan sebenarnya.  ce try buat.  tunjuk dengan jari telunjuk.  kalau teros kudung, sila lapor disini. hahaha.


ni satu lagi.  sampai sekarang nenek aku marah kalau potong kuku malam malam.  dia cakap nanti pendek umur.  hehe.  depan dia aku tak buat.  bila tak nampak, potong je lah kan.  ajal dah ditentukan.  nak jek betah cakap nenek.  nanti kata melawan cakap orang tua pulak.  kuikuik.




ada lagi.  masa meniarap kan kita suka angkat dua dua kaki kita.  orang tua panggil menyabung kaki.  confirm kaki kena pijak kalau buat depan nenek.  tak dibaginya buat gitu.  dikatanya nanti mak mati cepat.  huhuk.  apakah ?  sampai sekarang tak berani buat.  -_-


aku ni penggemar leher ayam.  sangat suka.  orang tua cakap anak dara suka makan leher ayam, nanti mase bersanding lehernye teleng.  terkulai.  haha.  betol ke ?  padahal dia yang nak leher ayam tu.  tak bagi aku makan, cakap lah tu pantang larang.  -_-


jangan makan atau rasa makanan guna senduk.  nanti rezeki kurang.  ini aku pon tak buat.  nampak no tak senonohnya.  kurang sopan. 

kalau cermin pecah atau retak, cepat cepat disuruh buang.  tak boleh tengok.  nanti muka tak berseri.  jadik retak macam cermin tu jugak.  ok takut.  tak buat.  hihik.






pasal makan lagi.  dilarang sama sekali makan kepala ikan.  nanti jadik bodoh.  sape suka makan kepala ikan ?  sedap gak an.  kehkeh.  dia tak bagi makan sebab kepala ikan tu untuk kucing dia lah tu.  kalau dengan kepala kepala sekali korang makan, abes kucing nak makan ape. -_-


ok habis mengarut.



tata. :)




terima kasih. sila baca lagi -_-

8 comments:

myhatiku said...

adakala pantang larang supaya kite lebih beradab sopan..hehe
ha..nyanyi kat dapo ea?:D

yuyueyuliana said...

ske ddk atas bantal. alhamdulillah xde bisul lagi.. hehe

Fara Husna said...

tunjuk pelangi dgn jari telunjuk..hehe,kcik2 dulu mmg prcaye gile..coz takot kudung,hehe

nub said...

perempuan jangan nyanyi kat dapur,nyanyi kat tandas ja.. heheh

FARAH IZWANI RAMLI said...

@myhatiku :
nyanyi lah hiburkan hati yang lara.
kehkeh.

FARAH IZWANI RAMLI said...

@yuyueyuliana :
pernah ada bisul tapi tak salahkan diri duduk atas bantal. hehe

FARAH IZWANI RAMLI said...

@fara husna :
takot sangat kudung.
tapi sekarang tunjuk pakai jari kaki jek. kehkeh

FARAH IZWANI RAMLI said...

@nub :
nyanyi kat tandas bersama syaitan ?
oh tidak elok itu.
lebih baik didapur. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
copyright@hakmilik kekal farah izwani. tiada kena mengena dengan yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia