Friday, June 3, 2011

bulan rejab.


hai. saya farah izwani. ;)


assalamualaikum -.-

hari ni dah 1 rejab rupanya.  betol betol aku lupa.  terukkan ?  akak kedai sebelah tadi yang ingatkan aku.  aku tanya dah makan ke belum.  dia kata puasa.  boleh pulak aku tanya puasa ape hari jumaat.  then dia jawab.  hari ni kan 1 rejab.  haih.  malu kejap.  malu dengan diri sendiri.  

tarikh islam pun boleh lupa.  cuba kalau tarikh anniversary kapel kau tu.  bukan main hingat lagi.  seap buat reminder.  tarikh lahir bf kesayangan tu.  buat reminder.  seap ade alarm lagu perfect two lagi kan.  plus dengan letak gambar bf tu.  bila alarm bunyik, keluarlah gambar bf yang comel tu dengan tertera 'bufday en.siddiq'.    haih.  alarm 15minit before pulak tu.  adei.  tu semua aku buat.  malu. -_-

malu sebab bulan rejab pun boleh lupa.  patutnya dah boleh start puasa dah hari ni.  

banyak kelebihan puasa bulan rejab ni.  ni aku google. -_-



Rasullullah s.a.w. bersabda;

“Puasa 1 hari pada bulan Rejab seperti puasa 40 tahun dan diberi minum air dari syurga”

“Puasa 1 hari pada bulan Rejab seperti mengerjakan ibadat seumurnya (sepanjang umurnya).”

“Puasa 3 hari dalam bulan Rejab, dijadikan parit yang panjang yang menghalangkan dia ke Neraka (panjangnya setahun perjalanan)”



“Sesiapa berpuasa 3 hari ada bulan Rejab dan beribadat pada malamnya (berjaga)seperti dia berpuasa 3,000 tahun,diampunkan baginya 70 dosa-dosa besar tiap-tiap hari, ditunaikan 70 hajat ketika keluar nyawanya daripada jasadnya,70 hajatnya di dalam kuburnya, 70 hajat ketika terbang suhuf (ketika Quran dinaikkan ke langit) 70 hajat ketika ditimbang amalannya di Mizan,70 hajat ketika berlalu di atas titi Sirotolmustaqim.”

“Puasa 4 hari dalam bulan Rejab akan diafiatkan dia daripada bala dan daripada penyakit yang besar-besar, dan daripada fitnah dajal pada hari Kiamat.”

“Puasa 5 hari pada bulan Rejab, aman daripada azab kubur.”

“Puasa 6 hari pada bulan Rejab, keluar dari kubur bercahaya mukanya.”

“Puasa 7 hari dalam bulan Rejab akan ditutup daripadanya 7 pintu Neraka.”

“Puasa 8 hari dalam bulan Rejab akan dibuka baginya 8 pintu Syurga.”

“Puasa 9 hari pada bulan Rejab keluar dari kuburnya lalu tidak ditolak dia dari masuk Syurga.”




“Puasa 10 hari pada bulan Rejab, dijadikan 2 sayap, terbang seperti kilat diatas titian Sirotolmustaqim pada hari Kiamat.”

“Puasa 10 hari pada bulan Rejab, Allah akan menjadikan baginya hamparan perhentian di titian Sirotolmustaqim pada tiap-tiap satu batu.”

“Puasa 15 hari pada bulan Rejab adalah sama seperti berpuasa 100,000 tahun.”

“Puasa 16 hari pada bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah di dalam syurga,dan akan menjadi orang yang pertama menziarahi Allah didalam Syurga.”

“Puasa 19 hari pada bulan Rejab akan dibina baginya sebuah mahligai di hadapan mahligai Nabi Ibrahim dan Nabi Adam.”


“Puasa 20 hari pada bulan Rejab, diampunkan segala dosanya yang telah lalu. Maka mulailah beramal barang yang tinggal daripda umurnya (pembaharuan umur).”

“Puasa bulan Rejab, wajib baginya diampunkan dosanya yang lalu, dipeliharakan Allah umurnya yang tinggal dan terlepas dari dahaga pada hari Kiamat.”
“Puasa pada awal Rejab,pertengahan dan akhirnya seperti berpuasa sebulan pahalanya”

 “Orang yang lemah dari berpuasa pada bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari sekurang-kurangnya sebuku roti”

“Sesiapa melapangkan kekeruhan, kesusahan dan kepicikan orang Mukmin pada bulan Rejab dikurniakan Allah kepadanya mahligai yang besar di dalam syurga Firdaus”

“Bulan Rejab Syahrullah (bulan Allah) diampunkan dosa orang yang meminta ampun dan bertaubat kepada Allah.”



banyak sangat kan kelebihan nya.  rasa macam nak semua semuanya je.  insyaallah aku cuba puasa bulan rejab ni.  harap tak banyak dugaan. -.-  puasa ganti sekali. =D




terima kasih. sila baca lagi -_-

5 comments:

mizzCloudy said...

askom hai kak cantik blog.. hehehe... singgah la kat blog saya mizzcloudy.blogspot.com taw.... hahahaha ^_^

z a z a said...

post ini sgt panjang tp sgt menarik. ianya membuatkan saye tertarik nk tambahkan amalan sye di bulan rejab ni :D

FARAH IZWANI RAMLI said...

zaza : hehe
bagoslah kalau gitu. ;)

msat said...

ajaklah saya puasaaa...

FARAH IZWANI RAMLI said...

msat :
baiklah.
nanti kite puasa same2 ye. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
copyright@hakmilik kekal farah izwani. tiada kena mengena dengan yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia