Friday, August 5, 2011

sedekah tambah rezeki


assalamualaikum

apa perasaan anda seandainya ketika sedang makan di kedai atau warung tiba tiba datang orang meminta sedekah menghampiri anda ?

dia meminta duit derma daripada anda tetapi badannya sihat sambil dipimpin seseorang sambil menadah tangan.

anda sedekah atau tidak kepadanya ?




kalau anda beri duit kepadanya sama ada ikhlas atau pun sebab malu pada orang sekeliling yang melihat anda ?

selepas anda menderma apakah perasaan anda ?  seronok atau berasa rugi ?

kalau berasa menyesal itu memang kedekut jawabnya.  hahaha

alhamdulillah orang kita suka menderma, suka membantu dan menolong mungkin kerana roh iman dan islam yang menyala.

hulurkan derma janganlah terlalu berkira sangat.  tidak miskin pun jika kita beri sedikit pemberian itu dan tidak kaya mana pun mereka dengan yang dapat duit derma kita.

sebenarnya orang yang kaya ialah orang yang suka memberi.




jika seorang benar benar ikhlas menghulurkan sedekah pasti akan bertambah rezeki dan keampunan daripada Allah.

tangan di atas lebih baik dari tangan di bawah.

aku kadang kadang berkira gak.  tengok orang tu sihat jek memang takdelah aku nak derma.  kang melemak pulak dia asyik mintak jek.  sekarang kan ramai sangat peminta sedekah.  kena pandai pilih lah mana patut derma, mane patut dapat terajang.  hahaha.

renung renungkan dan selamat beramal.  kehkeh.

ini jangan dicontohi. haha



kopipes dari harian metro.  jumaat,22 julai 2011.
telah diedit dan dipendekkan. :)



terima kasih. sila baca lagi -_-

9 comments:

ILA HonEyBuNNy said...

ya...

kalau kita nak derma biar ikhlas..jangan la menunjuk3..

isnyaAllah akan ada rezeki untuk kita jugak nti...;-0

♥♥ arabella ♥♥ said...

tengok keadaan..kdg2 diorng nh penipuu...ade yang pkai merc lagii...class g tuu...

Syazwan Che Deraman said...

kalo boleh..jangan bagi orang namapk bila kita nak bersedekah..

ada pengemis yang dah kaya raya.

selamat berpuasa.

sifu im said...

bnyakkan lah bersedakh di bulan mulia ini

FARAH IZWANI RAMLI said...

@ILA HonEyBuNNy :
ye. insyaallah. :)

FARAH IZWANI RAMLI said...

@♥♥ arabella ♥♥ :
memang class kan jah. keke

FARAH IZWANI RAMLI said...

@Syazwan Che Deraman :
selamat berpuasa. :)

FARAH IZWANI RAMLI said...

@sifu im :
ye. sama2 lah kita. :)

ade2mama said...

law tmpt aku jgn la bg..law bg kt sowg,,dye pgl geng2 dye..

..ny la yg bg aku duit tu..
nk dtuit..dye dpt..kiteorg nk jgk..

pnas x pnas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
copyright@hakmilik kekal farah izwani. tiada kena mengena dengan yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia